عکس | ورزشگاه یرموک غزه از استادیوم فوتبال تا بازداشتگاه و سپس پناهگاهی برای آوارگان

ورزشگاه یرموک به عنوان یکی از بزرگترین ورزشگاه‌های نوار غزه از هفتم اکتبر گذشته از مکانی مملو از تماشاچیان و فریادهای عاشقان فوتبال به پناهگاهی برای ده‌ها هزار آواره فلسطینی فراری از بمباران‌ها و نسل‌کشی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۴۶۸۶۰۰

به گزارش جام جم آنلاین، پناهجویان فلسطینی در این ورزشگاه به جای صداها و فریادهای تماشاچی‌ها و دوستداران ورزش، صدای تانک، بمباران و فریادهای کودکان و مادران را می‌شنوند.

پنجره‌های ورزشگاه تبدیل به سرپناه و زمین سبز آن پناهگاه فلسطینی‌ها شده، سکوهای آن نیز مملو از خانواده‌هایی است که از بمباران‌ها و موشک‌های دشمن صهیونیستی به آنجا پناه آورده‌اند.

به نوشته روزنامه «عربی۲۱»، هزاران آواره در غزه به ورزشگاه یرموک که تا پیش از این بزرگترین ورزشگاه نوار غزه بوده، پناه بردند و در حال حاضر خانواده‌های فلسطینی در شرایط دشواری با آب و غذای اندکی زندگی می‌کنند و زیر سایه صندلی‌های استادیوم چادرهای موقتی ایجاد کرده‌اند.

در این ورزشگاه تعداد زیادی از ساکنان آواره شده از محله الشجاعیه واقع در فاصله سه کیلومتری که از ابتدای جنگ به شدت بمباران شده و اکنون تقریبا خالی از سکنه است، حضور دارند.

شهادت ۳۴۲ ورزشکار

«مصطفی صیام» دبیرکل اتحادیه رسانه‌های ورزشی فلسطین ۱۴ ژوئیه گذشته تصریح کرد: حمله اسرائیل به نوار غزه به شهادت بیش از ۳۴۲ ورزشکار رشته‌های مختلف انجامید و بیشتر آنها از کودکان عضو آکادمی‌های ورزشی بودند.

صیام با اشاره به اینکه آخرین شهید، شادی ابوالعراج، دروازه‌بان باشگاه فوتبال جوانان خان‌یونس بود، گفت: حمله مستقیم به ورزشکاران فلسطینی در چهارچوب تلاش‌های رژیم اشغالگر برای نابودی ورزش فلسطین چه با ترور یا بازداشت ورزشکاران و چه با تخریب زیرساخت‌های ورزشی آن انجام می‌شود.

او افزود: ۹۰ درصد زیرساخت‌های ورزشی استان‌های جنوبی فلسطین از ابتدای جنگ علیه نوار غزه تخریب شده‌اند.

این مسوول فلسطینی تاکید کرد: فدراسیون فوتبال فلسطین به فدراسیون جهانی و فدراسیون قاره آسیا درباره جنایات اسرائیل علیه ورزش فلسطین پیام داد و اتخاذ تدابیر تنبیهی در حق این رژیم را خواستار شد.

تبدیل ورزشگاه یرموک به بازداشتگاه

فدراسیون فوتبال فلسطین ۲۷ دسامبر گذشته با صدور بیانیه‌ای اعتراض شدید خود را به یورش اشغالگران اسرائیلی به ورزشگاه یرموک در نوار غزه و تبدیل آن به یک بازداشتگاه و مرکز شکنجه و بازجویی ابراز کرد.

این فدراسیون در بیانیه خود این اقدام را به منزله نقض آشکار قوانین بین‌المللی و منشور المپیک و کنوانسیون‌های بین‌المللی و قاره‌ای دانست و تاکید کرد: تبدیل ورزشگاه یرموک به بازداشتگاه نیات خصمانه رژیم اشغالگر علیه فعالیت‌های ورزشی، جوانان و برنامه‌های پیشاهنگی فلسطینی را افشا کرد.

عکس | ورزشگاه یرموک غزه از استادیوم فوتبال تا بازداشتگاه و سپس پناهگاهی برای آوارگان

در ادامه بیانیه یاد شده آمده است: یورش به این ورزشگاه به عنوان یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های فلسطین که در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد و گنجایشی ۱۵ هزار نفری دارد، تنها یک رویداد جداگانه نبوده بلکه بخشی حملات مکرر علیه ورزش فلسطین در سایه جنگ مستمر علیه ملت آن است. این ورزشگاه بر اساس استانداردهای بین‌المللی احداث شده و تاریخچه طولانی از فعالیت‌های ورزشی و جشن‌های ملی را دارد.

همچنین در این بیانیه تاکید شد: نقض آشکار منشورهای بین‌المللی با زنجیره طولانی از نقض حقوق ورزشی فلسطین از جمله کشتار و بازداشت ورزشکاران آن انجام شد.

فدراسیون فوتبال فلسطین از کمیته بین‌المللی المپیک، فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، کنفدراسیون فوتبال آسیا و تمامی نهادهای مربوطه خواست موضعگیری فوری دربرابر نقض‌های آشکار حقوق یکی از اعضایش در پیش گرفته و رژیم اشغالگر را از نظر قانونی مسؤول دانسته و از زیرساخت‌های ورزشی حمایت کند.

این فدراسیون در پیام‌های فوری خود برای کمیته‌های بین‌المللی، قاره‌ای و منطقه‌ای از جمله فدراسیون و کنفدراسیون آسیا و فدراسیون ورزشی همبستگی اسلامی و اتحادیه فدراسیون‌های فوتبال کشورهای عربی و تمامی فدراسیون‌های ملی تاکید کرد که ورزش در فلسطین از اشغالگری در رنج است و ما خواستار انجام تحقیقی بین‌المللی و فوری درباره جنایات رژیم اشغالگر علیه ورزش و ورزشکاران در فلسطین هستیم.

حملات رژیم اشغالگر علیه ورزشگاه‌ها تنها به جنگ اخیر محدود نیست، این رژیم در جنگ سال ۲۰۱۲ نیز بخش جنوبی ورزشگاه یرموک و سکوهای آن را به شدت بمباران کرد که در نتیجه آن ورزشگاه به شدت آسیب دید.

دیده بان اروپا-مدیترانه خواستار مداخله شد

از سوی دیگر دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه از کمیته بین‌المللی المپیک و فیفا خواست در راستای محاکمه رژیم اشغالگر صهیونیستی بابت جنایاتی که  در حق ورزشکاران فلسطینی در نوار غزه مرتکب شده، اقدامات جدی را در پیش بگیرند.

این دیده‌بان تاکید کرد: ارتش اشغالگر دسامبر گذشته عامدانه ورزشگاه یرموک را به مکانی برای بازداشت و آزار و تحقیر صدها فلسطینی از جمله کودکان تبدیل کرد و تصاویر برهنه آنها را در رسانه‌هایش منتشر کرد.

همچنین دیده‌بان اروپا-مدیترانه تاکید کرد: نهادهای بین‌المللی ورزشی باید حملات اسرائیل به مراکز ورزشی غیرنظامی و ورزشکاران در نوار غزه را به شدت محکوم کنند چراکه ارتش اشغالگر با نادیده گرفتن آشکار تمامی قوانین و توافقنامه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، صدها ورزشکار و بازیکن را در تمامی استان‌ها هدف قرار داده و به قتل می‌رساند، زیرساخت‌های ورزشی را ویران می‌کند و برخی از این ورزشگاه‌ها را به گورهای دسته‌جمعی و مکان‌هایی برای شکنجه و بدرفتاری و بازداشت فلسطینی‌ها تبدیل کرده است.

تاسیس پس از ماجرای «نکبة»

ورزشگاه یرموک تاریخ برجسته‌ای از فعالیت‌های ورزشی را دارا است و به یک نماد مهم ورزشی پس از ماجرای «نکبة» و تشکیل رژیم جعلی صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ تبدیل شده است.

ایده ایجاد ورزشگاه متعلق به عبدالکریم ابودف، بازرس تربیت بدنی است که در دهه چهل همراه با جمعی از دوستان خود آن را اجرا کرد و به یکی از نمادهای معاصر فلسطین تبدیل شد.

این ورزشگاه در سال ۱۹۵۲ با مسابقه فوتبال میان باشگاه ورزشی غزه و باشگاه جوانان خان‌یونس به صورت رسمی افتتاح شد.

این ورزشگاه در دهه‌های پنجاه و شصت علاوه بر فعالیت‌های ورزشی، میزبان بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی و تقدیر از هیئت‌های ورزشی و تیم‌های مدرسه‌ای بود و حتی در این دوره میزبان تیم‌های باشگاهی مصر بود و فعالیت آن تا آغاز جنگ ژوئن ۱۹۶۷ ادامه داشت.

پس از این جنگ، ورزشگاه یرموک به انجمن باشگاه‌های ورزشی تبدیل شد که اولین موسسه ورزشی بود که پس از ماجرای نکبة اجرای فعالیت‌های ورزشی را برعهده گرفت.

ورزشگاه یرموک در تمام این سال‌ها به عنوان یک مرکز ورزشی برجسته میزبان لیگ‌ها، مسابقه‌ها و جشنواره‌های ورزشی مدارس و باشگاه‌ها بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها